Tuesday, 1 September 2015

Hurra po polsku ...

.... albo nauka, która nigdy się nie kończy.

Dawno temu, kiedy mówiłam rodzicom, że chcę być projektantką mody albo pisarką, albo uliczną artystką, oni zawsze odpowiadali: 
"Skończysz studia i możesz robić, co chcesz, nawet zamiatać ulice".

Czekałam. Czekałam na ten czas, kiedy nauka się skończy i ja zostanę wykształconą, wolną kobietą, żeby robić, co chcę(ale oczywiście nie zamiatać ulice). 
Dziś mam 25 lat, dyplom tłumacza i wiem na pewno - nauka nigdy się nie kończy.




Może ja coś robię nie tak? Bo niektóre moje koleżanki z uniwersytetu już skończyły studia. Naprawdę, pewnego dnia razem z nimi dostałam dyplom. Nawet, w odróżnieniu od innych, nie upiłam się i nie zostawiłam go w taksówce. 



Ale te koleżanki dostały pracę i wspominają studia jak koszmar, po którym się już obudziły i który nigdy się nie powtórzy. Bo wiedzą już wszystko, co musi wiedzieć wykształcona, wolna kobieta. Wiedzą, co robić w pracy i dostają za to pieniędze. Po co uczyć się dalej? 



A teraz - UWAGA - mała część tego, czego chcę się nauczyć:
(to nie wszystko - tylko to, na co wystarczy życia)
- profesjonalny makijaż (mam nadzeję, że kiedyś dostanę certyfikat)
- stylizacja paznokci (bo jestem paznokciową perfekcjonistką)
- język chiński (mąż już uczy, planujemy długi wyjazd do Chin)
- podstawy marketingu 
(bo być niedocenioną artystką - to nie dla mnie, wolę mieć popularny blog)
- obowiązkowo muszę skończyć jakieś kursy kulinarne
- już trochę umiem robić na drutach, ale nie zamierzam na tym poprzestawać
- kurs fotografiii już skończyłam, ale kto może powiedzieć, że wie o niej wszystko?
- chciałabym dowiedzieć się więcej o fitness treningach, żeby dawać rady jako trenerka.

Co jeszcze? No właśnie - POLSKI! 




Uspokaję się tym, że polski to oficjalnie jeden z najtrudniejszych języków świata. To nie ja wymyśliłam, to mówią naukowcy. Więc zawsze mogę powiedzieć, że niemożliwe od razu zacząć gadać po polsku, a ja już i tak dużo umiem. 



Blogowanie pomaga w nauce (staram się od razu pisać po polsku), ale muszę przyznać, że mąż trochę edytuje moje wpisy. 



Niestety mąż nie ma czasu, żeby sprawdzać każdy komentarz, który zostawiam na blogach. Komentowanie postów - to dla mnie walka z językiem polskim. Szukam nowych słow, sprawdzam zasady gramatycznie, w końcu zdania już zapominam, co zamierzałam napisać na początku. Jednak popełniam błędy i ktoś to czyta :( 



Ale po prostu nie mogę pisać czegoś w stylu "piękne zdjęcia" albo "świetny blog". Kiedy coś mi się podoba, wolę napisać miłe słowa "jak mogę" niż nie pisać nic. 



No i najgorsze to, oczywiście, akcent. Cokolwiek bym nie powiedziała, w odpowiedzi słyszę "Dobrze. A skąd pani jest?"  


Co mogę dodać? Mam podręcznik i będę się starać. Taki właśnie post z serii "back to school" udało mi się skomponować. Ktoś wraca do szkoły, ktoś wrótce idzie na studia, a ja nigdzie nie idę. Po prostu uczę się. Jak zawsze. 

  
P.S. Ten post został edytowany przez mojego męża ❤

koszulka - New Yorker
zdjęcia - Kamil Arcimowicz

93 comments:

  1. Wow, ale ta lista celów długa, mam nadzieje, że uda Ci je się wszystkie spełnić :3 Pozdrawiam :*

    Sometimes my-klik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję :) Staram się regularnie pracować nad tą listą :)

      Delete
  2. Masz wspaniałe cele, też mam podobną listę. Co do języka polskiego - studiuję administrację i w tym roku mam przedmiot, który nazywa się ,,Poprawna polszczyzna", który od tego roku jest obowiązkowy na wszystkich kierunkach w Polsce - taka mała ciekawostka. :-) Bardzo mnie to cieszy!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moim zdaniem to dobry pomysł bo czięsto ludzi nie potrafią poprawnie mówić w swoim języku.

      Delete
  3. Super lista celów, życzę aby każde zostało spełnione :) Powodzenia!

    ReplyDelete
  4. Uczymy się czegoś każdego dnia. Nauka, tak jak napisałeś, nigdy się nie kończy. Nie istnieje człowiek, który wie wszystko. Co do Twojej nauki chińskiego - niestety czytałem, że w pewnym wieku nie możliwym jest opanowanie języka chińskiego. Wszystko przez struny głosowe, które wykształciły europeidalny akcent. W pewnym wieku już nie wypowiemy pewnych głosek, które wypowiadają Chińczycy. Ale nie stoi to na przeszkodzie, żeby opanować go w jakimś stopniu! Ja bym chciał się nauczyć japońskiego.

    http://brewilokwencja.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak, nie łatwo opanować wymowę języka chińskiego, szcególnie dla ludzi, które nie mają sluchu muzycznego (to ja). Ale nie mam nic przeciew tego, żeby mówi c z akcentem :)

      Delete
  5. Ooo, długa ta lista...ale to bardzo ważne! Trzeba mieć jakiś cel w życiu. :)
    Nieważne, jak napisany komentarz, przynajmniej nie jest to jakieś puste słowo "świetny blog" nie czytając ani kawałka. :)
    Twojego bloga czytam od niedawna i nie mogę się doczytać, jeśli to nie jest tajemnicą oczywiście - jakiej jesteś narodowości(oczywiście nie naciskam na odpowiedź)? Osobiście ja nie zauważyłam żadnych błędów ani nic tego typu, żeby stwierdzić, że nie masz polskiego języka w małym palcu. :)
    Pozdrowionka!

    http://pineyx.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rzadko mówię o swojej narodowości bo nie sądzię, że to ważna charakterystyla dla człowieka. Ja miałam szczęśćie poznać ludzi z różnych krajów i wiem na pewno, że nic nie zależy od obywatelstwa, koloru śkóry albo narodowości. Aktualnie mieszkam w Polsce i jestem z tego bardzo zadowolona :)

      Delete
  6. Powodzenia w realizacji celów :* Polski to taki język, którego uczymy się każdego dnia, nawet te osoby, które operują nim na co dzień :* Super wpis, buziaki :*

    Zapraszam do siebie :*
    http://kaanaasia.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję! To prawda, ludzi codziennie uczą się nawet swego języka ojczystego :)

      Delete
  7. Bardzo fajnie, że mówisz o tym, iż człowiek uczy się całe życie, jest to bardzo życiowe stwierdzenie, z którym w 100% się zgadzam :)
    Lista super, inspiruje do stworzenia własnej, nad którą w ogóle się nie zastanawiałam, a chyba warto :)
    To, że masz na liście dużo planów, to znak, że jesteś pracowita osobą, dążącą do postawionych sobie celów, a to jest bardzo ważne w dzisiejszych czasach :)
    Pozdrawiam, http://pallmathesecond.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję bardzo za miłe słowa! Jestem pewna, że twoja lista też nie będzie krótka :)

      Delete
  8. Jesteś bardzo ambitną osobą, zazdroszczę postanowień i ogromnej listy celów - które na pewno osiągniesz! :)

    www.katee-m.blogspot.nl

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję za komlement :)
      Zapraszam ponownie :)

      Delete
  9. Fajny pozytywny post, ja urodziłam się w Polsce i dla mnie to az nie do pojęcia ze mój język moze być trudny (chyba każdy tak myśli o swoim języku) ale tylko japoński jest podobno trudniejszy ;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jak już pisałam, polski jest wśrod najtródniejszych języków świata :)

      Delete
  10. Nauka na studiach to nie wszystko. Ja bardzo lubię się uczyć. Nie tylko dziedziny, którą wybrałam sobie jako kierunek studiów (Biologia), ale też innych umiejętności. Chciałabym np rozpocząć kurs przewodnika turystycznego, chcę nauczyć się języka hiszpańskiego i wiele innych. Wielu ludzi w starszym wieku podejmuje studia na uniwersytetach trzeciego wieku, uczą się dalej. przej jakiś czas pracowałam w sekretariacie szkoły policealnej i widziałam, jak przychodza ludzie w wieku moich rodziców zapisać się do szkoły albo na kursy różne. Na nauke nigdy nie jest za późno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Też tak uwżam. Moi wójek i ciocia studiują kulturę Japonii na kursach przy uniwersitecie, ale przecież mają 80 lat !

      Delete
    2. Też bym chętnie postudiowała kulturę Japonii. Lubię kulturę tego kraju, na razie poznaję ją głównie dzięki książkom i filmom :)

      Delete
    3. Widzę, że Japonia jest tu bardzo popularna :)

      Delete
  11. ja też chciałabym ciągle się rozwijać, na mojej liście jest m.in język japoński:))

    ReplyDelete
  12. wytrwalosci w dazeniu do celu!
    obserwujemy? pink--place.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. Życzymy Ci wymarzonej nauki chińskiego a my poprosimy o kciuki abyśmy nauczyły się koreańskiego :D

    ReplyDelete
  14. Genialnie napisane! :D Obyś wszystko spełniła z listy, ja dopiero idę na studia. Kiedyś, sama sobie napisałam pare lat temu co chce osiągnać, kurs asystentki stomatologicznej, zacząć robić prawo jazdy, iść na studie na które chce.. i w sumie to się udało, nad kolejnymi punktami pracuje :) Polski jak najbardziej - jest trudny język. Ludzie którzy tu mieszkają, uczą się 'od dziecka' polskiego, dlatego tak bardzo mnie razi jak niektórzy licealisci, studenci jeszcze piszą poszłem- zamiast poszedłem, usónąć - zamiast usunąć itp... ale cóz, trzeba jakoś z tym walczyc :) Powodzenia Kochana!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gratuluję suksesów!
      Ja też nie cierpię ludzi, które nie potrafią poprawnie mówić w swoim języku. Dlatego staram się uczyć polski. Bo czsem ludzi nie rozumieją, że jestem obcokrajowcem :)

      Delete
    2. W swoim jezyku niepoprawnie mówić, to czasami określa się 'wstydem' Zaś obcokrajowiec uczący się naszego jezyka - jest podziwem dla mnie! Bo przecież nasz kochany język jest znacznie trudniejszy niż wiele innych :)
      Powodzenia kochana!

      Delete
  15. Powodzenia w spełnieniu listy, mam nadzieję, że uda Ci się spełnić marzenia i pisać posty samodzielnie! :)
    Będę wdzięczna jeśli zaglądniesz do mnie i zostawisz po sobie ślad :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję :) Zaraz Ci odwiedziedzię :)

      Delete
  16. Powodzenia, obserwuję i liczę na to samo :)
    http://pantofelekkk.blogspot.com/

    ReplyDelete
  17. Więc życzę powodzenia w zdobywaniu kolejnych leveli w języku polskim. Zawsze możesz się pocieszyć, że masz już jedną supermoc prawie w kieszeni :)

    http://trendymamapoland.blogspot.com/2015/08/zakoncz-to-co-cie-nie-satysfakcjonuje.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję :)
      Mam supermoc, ale nie do końca :)

      Delete
  18. super lista celów, też muszę coś takiego ułożyć dla siebie, życzę dużo szczęścia i determinacji przy realizacji kolejnych

    zapraszam do mnie mój blog klik!

    ReplyDelete
  19. zaciekawiłaś mnie, a skąd, z jakiego kraju pochodzisz jesli można spytać?
    ja jestem filologiem z wykształcenia i ekonomistą (2 kierunki mam skończone) - jednak w duszy czuję się bardziej humanistką, chociaż zawodowo przede wszystkim umiejętności umysłu ścisłego wykorzystuję.
    Teraz rozumiem skąd w komentarzu pomyłki gramatyczne, ogólnie jestem pełna podziwu dla Ciebie i trzymam kciuki w dalszej nauce :)
    Bloga założyłyśmy mniej więcej w tym samym czasie, więc jesteśmy "blogowymi rówieśnicami'' ;)
    Pozdrawiam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nie ukrywam, że jestem z Rosji, ale rzadko o tym mówię, bo nie chciałabym, żeby ktoś mi traktował według mojej narodowośći. Aktualnie mieszkam w Polsce i jestem z tego bardzo zadowolona :) Ale jeżeli trzeba będzie wracać do Rosji ale nawet wyjechać do Chin - to ok. Według mnie to nie ważne, gdzie mieszkać, ważne, z kim :))

      Delete
  20. Replies
    1. Dokładnie, tylko nie zawsze dostaje papierek. Inna sprawa, że czasem ludzie nie wyciągają wniosków z nau-cz-ki.

      Delete
    2. Ale po co te papiery? Mam diplom, ale nawet nie pamiętam, gdzie on aktualnie jest :) Chyba moja mama go ma :)

      Delete
    3. Btw, kiedy ktos nie wyciąga wniosków z nauczki, rzadkie papiery nie pomogą :)

      Delete
  21. Człowiek uczy się całe swoje życie. Długą masz listę celów. Ambitna z Ciebie osoba! ;)
    Powodzenia! Mam nadzieję, że sobie poradzisz, zwłaszcza z tym polskim.

    Pozdrawiam, I am Angelika - klik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dzięki :)
      Może kiedyś porazmawiamy po polsku :)

      Delete
  22. Nice post!!!
    Would you like to follow each other? let me know...and I follow you back.
    Besos, desde España, Marcela♥

    ReplyDelete
  23. Widzę, że masz bardzo ambitne plany co do przyszłości :) otóż według mnie to jest właśnie najważniejsze, aby byś kreatywnym, ambitnym, ciągle się rozwijać aby nie popaść w jakąś rutynę. Bardzo podoba mi się twoje podejście do życia, może dlatego że sama mam podobne :)

    zapraszam do siebie :)
    http://vaasy.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję :)
      Zawsze miło spotkać się kogoś, kto ma podobne podejście do życia :)

      Delete
  24. Świetny blog. Bardzo duża lista, wiele od siebie wymagasz :). Widać, że jesteś pracowita. Życzę ci powodzenia w spełnianiu wszystkich postanowień i oczywiście w nauce Polskiego, a wiem, że to trudny język. zapraszam do mnie: http://blue-alaska.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję za życienia <3
      Mam nadzieję, że poradzię sobie z tą listą :)

      Delete
  25. Jesteś najambitniejszą osobą na całym bożym świecie! Nie wiem, jakiej jesteś narodowości, ani jaki jest Twój narodowy język, ale za uczenie sie najtrudniejszych języków świata (polski chiński) już powinni dawać olimpijskie złoto! Co najmniej złoto :)

    Mimo, że piszesz takie krótkie komentarze i tak możesz być z siebie dumna, że próbujesz! :)

    Zapraszam do mnie na na ostanie chwyty wakacji :)My nie damy rady?! My?!

    Pozdrawiam cieplutko
    LadyinBlack

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję za miłe słowa!
      Wiem, że piszę krótkie komentarze. Bo nie im krótrzy komentarz, im mniej błędów:) Ale zawsze staram się pokazać, że wszystko przeczytałam, przecież naprawdę czytam posty. Czasem to dla mnie nie łatwo - ale jednak czytam wszystko, mam taka zasadę. Btw, to też pomaga w nauce :)
      Pozdrawiam <3

      Delete
  26. świetne plany :) powodzenia :)

    ReplyDelete
  27. Człowiek uczy się całe życie i lepiej mieć jakieś ciekawe cele i dążenia, niż osiąść na laurach. Życzę powodzenia i wytrwałości w realizacji postanowień :) Fajnie mieć kogoś kto Ci pomaga i motywuje do działania.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zgadzam się na 100 %. Nikt nie może powiedzieć, że już wie wszystko .

      Delete
  28. Hihi, ciekawy post, nawet sie uśmiechnęłam jak go przeczytałam. Sama ostatnio pisałam sobie na kartce co chcę jeszcze zrobic do końca tego roku i nazbierała się niezła lista. Powodzenia w realizacji twoich celów, mam nadzieję, że zrobisz to jak najszybciej :)
    Pozdrawiam! ;)

    Zapraszam na mój blog - famuart
    Dopiero zaczynam, mam nadzieję, że wpadniesz :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję za życienia :)
      Mam nadzieję, że twoja lista też zostanie zrealizowana :)

      Delete
  29. To prawda, uczymy sie cale Zycie :)
    Klikniesz w linki w nowym poście będę wdzięczna ;))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ale nie wszystkie :) Niektórze zostaną "nieukami" na zawsze :)

      Delete
  30. ja też trzymam kciuki za spełnianie listy! :) Twój polski jest świetny, czytając Twoje wpisy i komentarze, choć dopiero od niedawna, zupełnie nie zorientowałam się, że nie jest to Twój ojczysty język! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bardzo mi miło to czytać :) Bo mąż rzadko mi chwali, jest zawsze niezadowolony tym, jak piszę po polsku :)

      Delete
  31. Lista celów bardzo praktyczna, wymagająca jednak czasu i cierpliwości :-) Wyglądasz mi na taką kobietkę która ma mózg chłonny jak gąbka -więc na pewno nie będziesz miała problemów z realizacją. Odnośnie języka polskiego: w naszym kraju nie mieszkam od 11 lat i nie raz przeżywam tortury gdy muszę coś logicznego napisać ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mój mąż też! KIedy wracamy do Polski, on muszę trochę "pocwiczyć się", żeby poprawnie mówi c po polsku :)

      Delete
  32. Mam nadzieję, że każdy z tych celów uda Ci się spełnić! i masz rację - nauka nigdy się nie kończy, świat jest na to zbyt wielki i interesujący. Oj czasami nasz język jest trudny nawet dla Polaka! Także jak napisałaś: i tak sporo umiesz i trzymam kciuki za to, abyś ten polski miała perfekcyjny, a ludzie nie zadawali już tego pytania :) Wszystko jest możliwe, jeśli bardzo się tego chce!
    Arleta!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję za życienia!
      Dobrze powiedziałaś, że świat jest zbyt wielki i interesujący :)

      Delete
  33. Świetna stylizacja. Wyglądasz w niej idealnie. Masz super figurę. Będę tu częściej zaglądać i czekam na nowe stylizacje.
    Zapraszam też na mojego bloga http://black-pearls.blogspot.com/
    Będę wdzięczna za obserwację. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trochę nie trafiłaś z tym komentarzem :(

      Delete
  34. Zgadzam się z Tobą w 100%! Sama mam w planach kilka kierunków studiów, które nawet nie są ze sobą powiązane. Po prostu lubię się uczyć o rzeczach, które mnie interesują. :) Życzę powodzenia i wytrwałości w nauce, bo Polski to faktycznie trudny język- nawet dla polaków. :))

    pozdrawiam
    messsy-head.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję :)
      Powodzienia w nauce! Szanuję ludzi, które nie lenią się się uczyć :)

      Delete
  35. Powodzenia w wypełnianiu wyznaczonych sobie celów! Ja jestem w 2 klasie liceum i nie mogę się doczekać kiedy skończę szkołę, studia i będę miała w końcu święty spokój. Prawda jest jednak taka, że człowiek się uczy całe życie. Codziennie dowiadujemy się nowych rzeczy. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję:)
      Rozumiem Cię, bo też tak myśłałam w liceum :) I na studiach też :)

      Delete
  36. Nauka idąc przez życie jest najlepsza. Studia, studiami. Warto skończyć, ale nie ukrywajmy, uczą nas tam wielu nie potrzebnych rzeczy... Natomiast nauka płynąca z życia - w życiu się przyda. Choćby takie gotowanie - gdybym nie była zmuszona coś jeść będąc daleko na studiach od domu, na bank nie byłabym taką kucharką jaką jestem :P A jestem dobrą! Bo potrzeba matką wynalazków!:P Pozdrawiam, melodylaniella.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zgadzam się na 100 %! Wiedza, której nie chcech, nie będzie na Ciebie pożyteczna.
      Zaciekawiłaś mi, co tam gotujesz :)

      Delete
  37. Świetnie to napisałaś! :)

    Zapraszam na nowy post! Jeśli Ci się spodoba będzie mi bardzo miło, jeśli skomentujesz i zaobserwujesz mój blog. :)
    >> ALEXANDRAK-BLOG.BLOGSPOT.COM <<




    ReplyDelete
  38. Mądrze to opisałaś <3
    bardzo podoba mi sie twój blog <33

    pozdrawiam cieplutko :3
    weeri-weri.blogspot.com

    new post !!!

    ReplyDelete
  39. fajnie że masz tyle planów odnośnie nauki :))

    Pozdrawiam i miłego tygodnia życzę :)
    Anru,

    ReplyDelete
  40. Świetny post! Nie bez powodu mówi się, że uczymy się całe życie i Twoje podejście bardzo mi się podoba i wiem, że wszystkie swoje plany zrealizujesz i tego Ci życzę :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziekuję za miłe słowa, to dla mnie bardzo ważne.

      Delete
  41. Love your handbag,you look gorgeous, thanks for sharing!!!

    http://www.2015louisvuittonlvbag.com

    ReplyDelete
  42. You have such a nice blog! Can't wait to see your new post!

    http://www.shopchichandbag.com

    ReplyDelete

Thank you for every comment you leave
Dziękuję za każdy komentarz